ÖĞRENCİLERİN KARİYER TERCİHLERİNE GÖRE KİŞİLİK ÖZELLİKLERİNİN KARİYER DEĞERLERİ ÜZERİNDEKİ ETKİSİ: İŞLETME LİSANS BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA


YAVUZ N., SAĞLAM M., ÜLGEN B.

Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, cilt.21, sa.40, ss.457-496, 2018 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Bu çalışmada, İşletme lisans bölümü öğrencilerinin iş hayatında çalışmayı tercih ettikleridepartmanlara göre, beş büyük faktör kuramı kişilik özelliklerinin kariyer değerleriüzerindeki etkisinin incelenmesi ve aynı zamanda bu tercihlerine göre hem kariyer değerleriboyutlarının hem de kişilik özellikleri boyutlarının ortalama düzeylerinin belirlenmesiamaçlanmıştır. İstanbul’da bir devlet üniversitesinde kolayda örnekleme ile belirlenen 414katılımcı öğrenciye, yüz yüze uygulanan anket aracılığıyla toplanan verilerin analizinde,SPSS 22 paket programı kullanılmıştır. Araştırmada; frekans analizi, Kolmogorov-Smirnovtesti, faktör analizi, güvenilirlik testi ve kariyer değerleri üzerinde kariyer tercihlerine görekişilik özelliklerinin etkisinin belirlenmesi için regresyon analizi uygulanmıştır. Araştırmabulgularına göre; muhasebe kariyer tercihi gösteren öğrencilerin güvenlik kariyer değeri ileuyumluluk kişilik özelliği; finans kariyer tercihi gösteren öğrencilerin teknik kariyer değeri;insan kaynakları kariyer tercihi gösteren öğrencilerin yönetimsel kariyer değeri ve uyumlulukkişilik özelliği; pazarlama kariyer tercihi gösteren öğrencilerin yaşam tarzı kariyerdeğeri ve deneyime açık kişilik özelliği göstermekte oldukları sonucuna ulaşılmıştır.
The purpose of this study is to examine the effect of Big Five Factor personality traits on career anchors and to determine the average levels of both career anchor dimensions and personality trait dimensions, according to career trends reported by students in the department of Business Administration. For these purposes and within this scope, 414 participant students were reached by convenience sampling at a state university in İstanbul. The data obtained by face-to-face questionnaires were analyzed using the packaged program SPSS 22. This study contains frequency analysis, Kolmogorov-Smirnov test, factor analysis, reliability test. Additionally regression analysis was used to determine the effect of personality traits on career anchors based on career preferences. According to research results; the students who interested in accounting career preference demonstrate the personality trait of agreeableness with the security career anchor; the students who interested in finance career preference demonstrate the technical-functional career anchor; the students who interested in human resources career preference demonstrate the personality trait of agreeableness with the managerial competence career anchor; and finally the students who interested in marketing career preference demonstrate the personality trait of openness to newness with lifestyle career anchor.