Iı. Uluslararası Sinop Üniversitesi Eğitim Fakültesi Karadeniz Eğitimm Araştırmaları Kongresi, Sinop, Türkiye, 30 - 31 Ekim 2025, ss.83-84, (Özet Bildiri)
1. Özet
Bu çalışma, 6 Şubat 2023 Kahramanmaraş depremi sırasında yaşanan enerji kesintisine bir yanıt olarak, fizik öğretmeni adaylarının yürüttüğü proje geliştirme sürecini incelemektedir. Marmara Üniversitesi Göztepe Kampüsü'nde yer alan Sivil Savunma Kulübü konteynerinin afet durumlarında sürdürülebilirliğini sağlama hedefiyle tasarlanan bu süreç, nitel bir eylem araştırması yaklaşımıyla yapılandırılmıştır. 2023 ve 2024 eğitim-öğretim yıllarında Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi’nde 15 öğretmen adayıyla FİÖ-2 (Fizik Öğretimi-2) dersi kapsamında yürütülen bu çalışmada, öğretmen adayları afet eğitimi bağlamında enerji güvenliği, çevresel veri analizi ve grafik okuryazarlığı gibi becerileri geliştirme fırsatı bulmuşlardır. 2023 yılında, konteynerin mevcut güneş paneli sistemini şebekeye bağlı (on-grid) yapıdan bağımsız (off-grid) yapıya dönüştürmek amacıyla, yerel güneşlenme verileri toplanmış ve çözüm önerileri geliştirilmiştir. 2024 yılında ise, önceki yıldan elde edilen veriler grafiksel olarak analiz edilmiş ve grafik okuryazarlığı becerileriyle ilişkilendirilmiştir. Bu süreç, öğretmen adaylarının disiplinlerarası düşünme, problem çözme ve sürdürülebilirlik temelli mühendislik uygulamaları hakkında farkındalıklarını artırmış; aynı zamanda afet eğitimine yönelik özgün proje üretme becerilerini desteklemiştir. Sonuç olarak 2023–2024 yılları arasında hazırlanan proje dosyaları, çevresel verilerin toplanması, yorumlanması ve eğitimle bütünleştirilmiş biçimde çözüm tasarılarına nasıl entegre edilebileceğini göstermektedir