Moda sektöründe faaliyet gösteren mağazalarda müşterilerin mağaza tercihinde mağaza tasarımının önemi ve tasarım kriterleri


Creative Commons License

ARSLAN İ. K., ERSUN N.

Istanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, cilt.10, sa.19, ss.221-245, 2011 (Hakemli Dergi) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 10 Sayı: 19
  • Basım Tarihi: 2011
  • Dergi Adı: Istanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.221-245
  • İstanbul Ticaret Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Moda sektöründe faaliyet gösteren moda mağazalarının amacı, müşterileri için olumlu deneyimleryaratmak ve uzun dönemli ilişki kurabilmektir. Bu amaca ulaşmada en önemli araçlardan biri, perakendesatış mağazasıdır. Bu nedenle moda mağazalarında mağaza tasarımı son yıllarda büyük önem kazanmışve moda perakendeciliğinde başarının temel şartlarından biri, "görsel yönetimde güçlü olmak" şeklindeözetlenmiştir. Mağazanın iç ve dış görünümünü oluşturan tüm unsurlar, mağaza atmosferi olaraktanımlanmakta ve bu atmosfer müşterilerde satınalma güdüsü uyandırmak amacıyladeğerlendirilmektedir. Mağaza tasarımı ile mağaza tercihine yönelik davranışlar, son yıllarda mağazatasarımı ile ilgili planlama ve uygulamaları ön plana çıkarmıştır. Bu ilişkiden hareketle, mağazatasarımına ilişkin önemli unsurlar incelenmiş ve çekici bir mağaza atmosferi oluşturarak perakendecilikfaaliyetlerinin hem daha ekonomik hale getirilmesi hem de müşteriler üzerinde olumlu etkileryaratılabilmesi için mağaza dışında ve mağaza içinde yapılacak düzenlemelerle ilgili tasarım unsurlarıortaya konulmuştur.
The purpose of fashion stores is to create positive experiences for their customers and establish long termrelations with them. To achieve this aim the most important instrument is the retail sales store. For thisreason, design of fashion stores has gained much importance in recent years and one of the basicconditions for success of fashion retailing has been summarized “to be strong in the visual management.”All the elements constituting the interior and exterior of stores are being defined as the store atmosphereand this atmosphere is evaluated to initiate a buying motive in the customers. Moving from thisrelationship, the important elements related to store design have been studied and through the formationof an attractive store atmosphere to make retailing activities both more economical and to create positiveeffects on the customers, design criteria related to interior and exterior store arrangements have beenproposed.