HEDEF MALİYETLERİN BELİRLENMESİNE YÖNELİK BİR MODEL ÖNERİSİ


PAZARÇEVİREN S. Y., CELAYİR D.

İstanbul Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, cilt.0, sa.51, ss.11-36, 2014 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Çevresel, ekonomik ve teknolojik dönüşümlerle ortaya çıkan globalleşme olgusu, işletmelerin de rekabet ortamlarında değişimleri gerekli kılmıştır. Değişen bu çevre, işletmeleri dört önemli hedefi aynı anda ve en yüksek düzeyde gerçekleştirmek zorunda bırakmıştır. İşletmeler katma değer ya- ratan, yüksek kaliteli, düşük maliyetli ürünleri müşteri istek ve beklentilerini karşılayacak biçimde en kısa zamanda tasarlayıp üretmek zorunda kalmışlardır. Geleneksel maliyet yöntemleri yetersiz kalmaya başlamış ve yeni maliyet yönetim teknikleri geliştirilmiştir. Bu noktada maliyet düşürme tekniklerinden biri olan Hedef Maliyetleme (HM), pazar ve müşteri odaklı stratejik bir maliyetleme yöntemi olarak ortaya çıkmıştır. HM, maliyetlerin henüz ortaya çıkmadan yönetilmesini ve kalite- den ödün tasarruf etmeden, hedeflenen karı gerçekleştirebilecek bir maliyet düzeyinde üretilmesini amaçlayan bir maliyet kontrol yöntemidir. Çalışmada, HM yönteminden istenilen faydanın sağla- nabilmesi için Faaliyet Tabanlı Maliyetleme (FTM) sistemi ile beraber uygulanabilirliği ve hedef maliyetlerin belirlenmesi ve tahmin edilmesinde etkin olarak kullanılabilirliği incelenmiştir.
Abstract Globalization arisen with the fast transformations in economy and technology, is also accompa- nied consequential changes in the competition environment of the businesses. Global competititon environment obligated businesses to reach four important objectives at the same time and at the highest level. Businesses have had to design and produce high-quality, low-cost products to meet customer requests and expectations as soon as possible. In this environment, conventional cost methods and cost-plus pricing strategies have became insufficient, therefore new cost management methods have been developed. One of these methods is Target Costing method. In that sense, target costing is seen as a market and customer oriented costing model. Target Costing is a method that aims to manage the costs before they realized and to realize target profit at a level of realizable cost without making any concessions on quality. With regard to realizing these objectives, accuracy of the managerial decisions have to be increased. In this study states that target costing method can be realized in conjuction with the Activitybased costing method for ensuring the desired efficiency of the target costing method. Furthermore, a target cost model based upon activity-based costing and activity-based budgeting, has been developed.