OKUL ÖNCESİ EĞİTİM KURUMU DERSLİKLERİNDE RENK SEÇİMLERİNİN FOTOGRAFİK ANALİZİ


Uç B.

2. INTERNATIONAL MARDİN SCIENTIFIC RESEARCH AND INNOVATION CONGRESS, 22 - 23 Mart 2025, ss.1-2, (Özet Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Sayfa Sayıları: ss.1-2
  • İstanbul Ticaret Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Okul öncesi eğitim, 36-72 ay arası çocukların bilişsel, duygusal ve sosyal becerilerini geliştirmeyi amaçlayan bir süreçtir. Okul öncesi eğitimin amacı çocuklara bilişsel, duygusal, sosyal birtakım yetileri kazandırarak öğrenmelerini desteklemektir. Bu süreci etkileyen en önemli parametrelerden birisi de çocukların içinde uzun süre zaman geçirdiği fiziksel mekanlardır. Eğitim binaları, çocukların deneyimlediği ilk kamusal alanlardır. Bu bağlamda mekân tasarımında, hacmin işlevine bağlı malzeme, mobilya, renk, ısı, ışık vb. etkenler dikkate alınarak gerekli fiziksel ortamların hazırlanması öğrenci üzerinde olumlu etkiler yaratabilmektedir. Yapılan bilimsel çalışmalarda renklerin çocukların zihinsel gelişimi, yaratıcılığı ve öğrenme deneyimlerini önemli ölçüde etkileyebileceğini ve bu nedenle, öğrenme sürecinin yeni başladığı okul öncesi eğitimde, derslik tasarımında önemli parametrelerden biri olan renk seçimi yapılırken çocukların gelişimsel ihtiyaçlarına uygun renkler kullanılmalıdır. Bu çalışma, okul öncesi eğitim kurumlarının dersliklerinde kullanılan renklerin çocukların psikolojik ve duygusal durumları üzerindeki etkisini fotografik analiz yöntemiyle incelemektedir. Renklerin çocukların öğrenme süreçleri, yaratıcılıkları ve davranışları üzerindeki rolü vurgulanarak, dersliklerdeki renk seçimlerinin önemi ortaya konulmaktadır. Araştırmanın verileri, 2023- 2024 eğitim-öğretim yılında belirlenen okul öncesi eğitim kurumlarının iç mekan tasarımlarına ilişkin yerinde gözlem yapıp, çekilen fotoğraf ve video kayıtları ile elde edilmiştir. Okulların mahremiyeti açısından kurum isimlerine yer verilmemiştir. Sonuç olarak ilgili literatür incelemeleri doğrultusunda Çocukların görsel algı gelişimine uygun renk kullanımı üzerine öneriler geliştirilmiştir.