Derviş Zaim'in Flaşbellek Filmine Auteur Yaklaşım Işığında Bakış


Creative Commons License

Sivas Gülçur A.

12. Uluslararası Akademik Araştırmalar Kongresi (ICAR), Elazığ, Türkiye, 19 - 20 Aralık 2023, ss.30-34

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Elazığ
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.30-34
  • İstanbul Ticaret Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Film analizinde auteur yaklaşım filmin yaratıcısı olarak kabul edilen yönetmeni teşhis etmek amacını taşımakta ve günümüzde sinema literatüründe sıkça karşımıza çıkmaktadır. Bilindiği üzere, 50’li yılların ilk yarısında genç Fransız eleştirmen François Truffaut, Cahiers du Cinéma dergisinde yayınlanan bir yazısında auteur kavramını kaleme almıştır. Ardından kavramın kuramsal zeminde gelişmesinde Andrew Sarris’in ve Peter Wollen’ın katkıları önemli olmuş ve kuram günümüze dek gelişerek gelmiştir. Türk sinemasında auteur’lerin, yani yaratıcı yönetmenlerin belirgin olarak görüldüğü dönem 90’lı yıllara karşılık gelir. Popüler sinema ve yönetmen sineması ayrımının keskinleştiği bu yıllarda, ilk filmine imza atan Derviş Zaim, günümüzde yaratıcı yönetmen olarak çalışmalarını sürdürmektedir. Bu çalışma, Derviş Zaim’in yakın dönemde çektiği Flaşbellek (2020) filmini auteur yaklaşım ışığında değerlendirmeyi amaçlamaktadır. Bu bağlamda söz konusu filmde, yönetmenin filmografisinin genelinde tekrarlı biçimde gözlemlenen- işlediği temalar, bu temaları işlerken kullandığı çok katmanlı, metaforik yaklaşımı ve oyuncu kullanımı gibi unsurların izleri aranacaktır.

Anahtar Kelimeler: Film Analizi, Auteur Yaklaşım, Türk Sineması, Derviş Zaim, Flaşbellek