12. Uluslararası Akademik Araştırmalar Kongresi (ICAR), Elazığ, Türkiye, 19 - 20 Aralık 2023, ss.30-34
Film analizinde auteur yaklaşım filmin
yaratıcısı olarak kabul edilen yönetmeni teşhis etmek amacını taşımakta ve
günümüzde sinema literatüründe sıkça karşımıza çıkmaktadır. Bilindiği üzere,
50’li yılların ilk yarısında genç Fransız eleştirmen François Truffaut, Cahiers
du Cinéma dergisinde yayınlanan bir yazısında auteur kavramını kaleme almıştır.
Ardından kavramın kuramsal zeminde gelişmesinde Andrew Sarris’in ve Peter
Wollen’ın katkıları önemli olmuş ve kuram günümüze dek gelişerek gelmiştir. Türk
sinemasında auteur’lerin, yani yaratıcı yönetmenlerin belirgin olarak görüldüğü
dönem 90’lı yıllara karşılık gelir. Popüler sinema ve yönetmen sineması
ayrımının keskinleştiği bu yıllarda, ilk filmine imza atan Derviş Zaim, günümüzde
yaratıcı yönetmen olarak çalışmalarını sürdürmektedir. Bu çalışma, Derviş
Zaim’in yakın dönemde çektiği Flaşbellek (2020) filmini auteur yaklaşım
ışığında değerlendirmeyi amaçlamaktadır. Bu bağlamda söz konusu filmde, yönetmenin
filmografisinin genelinde tekrarlı biçimde gözlemlenen- işlediği temalar, bu
temaları işlerken kullandığı çok katmanlı, metaforik yaklaşımı ve oyuncu
kullanımı gibi unsurların izleri aranacaktır.
Anahtar
Kelimeler: Film Analizi, Auteur Yaklaşım, Türk Sineması, Derviş Zaim, Flaşbellek