This study aimed to provide an account of the transformation of the social state following the enactment of neoliberal policies and the reflection of this transformation on social responsibility projects in Turkey. Employing the document analysis method, the present study examined the education-related social responsibility projects of the six companies about the cooperation in the projects, in attempts to explore whether these projects complied with the 10 high-priority targets related to education designated by Article 4 of SDGs (SDG4), which was enacted in the realm of education under the leadership of the United Nations (UN). In these projects, public institutions were the most common partners (n=13), followed by NGOs (n=5), private sector (n=3), and international institutions (n=1), respectively, whereas there was no cooperation with any institution in the four projects. The results indicated that although the projects provided a social benefit in terms of social development and integration, they remained inadequate in ensuring inclusiveness for all citizens and replacing the services carried out by the social state for the continuity and welfare of the society.
Bu çalışmanın amacı, neoliberal politikaların yaşama geçmesiyle sosyal devletin yaşadığı dönüşüm ve bunun Türkiye’deki sosyal sorumluluk projelerine yansımasını açıklamaya çalışmaktır. Fortune 500 Türkiye (2019) araştırmasında ilk 50’ye giren 6 şirket ve bu şirketlerin eğitime yönelik yaptığı sosyal sorumluluk projeleri araştırmanın örneklemini oluşturmaktadır. Doküman inceleme yönteminin kullanıldığı çalışmada, şirketlerin eğitime yönelik yaptığı sosyal sorumluluk projelerinin, Birleşmiş Milletler Öncülüğünde ortaya konan ve Türkiye hükümetinin de sürdürülebilir kalkınma için kabul ettiği Birleşmiş Milletler Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları'nın (SKA) eğitimi ilgilendiren 4.maddesinin (SKA4) öncelikli 10 hedefiyle örtüşüp örtüşmediği, projelerde yapılan işbirliği üzerinden analizi yapılmıştır. Araştırma sonucunda, şirketlerin öncelikle kamu kurumlarıyla, ardından STK’lar ve özel sektörle iş birliği yaptığı, SKA4 konusunun öncelikli 10 hedefinden 6’sını destekleyebilecek içerikte faaliyetler gerçekleştirdiği, 4’üne ilişkin herhangi bir çalışma örneğinin bulunmadığı saptanmıştır. Kamu işbirliğinde 13, STK işbirliğinde 5, özel sektör işbirliğinde 3 proje ve 1 proje de STK ve uluslararası örgüt işbirliğinde gerçekleştirilmiştir. Eğitime yönelik yapılan proje çalışmalarının gerçekte toplumsal gelişim ve bütünleşme doğrultusunda bir sosyal fayda sağladığı; ancak sosyal devletin bütün vatandaşları kapsayıcı ve toplumun sürekliliği, refahı için yapacağı hizmetlerin yerini alması açısından yetersiz kaldığı tespit edilmiştir.