16. Ulusal Fen Bilimleri Ve Matematik Eğitimi Kongresi, Edirne, Turkey, 03 September 2024
Afet konteynerleri, afet durumlarında malzeme, enerji ve
acil barınma gibi ihtiyaçları karşılamak için pratik ve etkili bir çözüm sunar.
Ayrıca bu konteynerlerin sürdürülebilir özellikte olmaları gereklidir.
Sürdürülebilirlik kavramı, var olanı devamlı kılma olarak tanımlanabilir.
Sürdürülebilirliğin sağlanması ve uygulanabilir hale getirilmesi için izlenmesi
gereken temel ilkeler vardır. Sürdürülebilirlik ilkelerinden ''yenilenebilir ve
geri dönüştürülebilir malzeme kullanımı'', ''enerji verimliliği'', ''su
tasarrufu'', ''atık yönetimi'', ''modüler tasarım'' gibi ilkeler göz önünde
bulundurularak tasarlanan afet konteynerleri afet durumlarında kullanıma uygun
olmaktadır. Bu araştırma 2022-2023 eğitim öğretim yılı bahar döneminde, Marmara
Üniversitesi fizik öğretmenliği programında fizik öğretim yöntemleri-2 dersi
sürecinde gerçekleştirilmiştir. Katılımcılar, son sınıf öğrencilerinden oluşan
dört kişilik bir gruptur. 6 Şubat 2023 depremi dolayısıyla dersler uzaktan
eğitim ile Zoom platformu üzerinden işlenmiş, seçilen dört öğrenci gerekli
ölçümleri almak için üniversiteye gelmişlerdir. Ders kapsamında katılımcılar iş
birlikli grup çalışmasıyla Marmara Üniversitesi Göztepe Yerleşkesinde
bulunan sivil savunma kulübü konteynerinin enerji problemine çözüm olacak yapı
tasarımlarını proje çalışması olarak sunmuşlardır. Bu araştırmada öğretmen
adaylarının afet konteyneri tasarlama projesi çalışmalarında sürdürülebilirlik
ilkelerini projelerine nasıl entegre ettikleri ve projelerinin tasarım
geliştirme süreçleri irdelenmiştir. Çalışma nitel araştırma yöntemlerinden biri
olan durum çalışması yöntemiyle gerçekleştirilmiştir. Çalışma verilerinin elde
edilmesinden durumun derinlemesine araştırılmasına imkan vermesi için birden
fazla yol belirlenmiştir. Süreç boyunca öğrencilerden yarı yapılandırılmış
görüşme formları, proje başlangıç ve final raporları toplanmış, dersler ve
öğrencilerin kendi aralarındaki çalışmaları video olarak kaydedilmiştir.
Toplanan belgeler içerik analizine tabi tutulmuştur. Proje tasarımı geliştirme süreçlerinde hangi
aşamaların olduğu, kategoriler halinde elde edilmiş ve literatürdeki proje
tasarımı aşamaları ile karşılaştırılmıştır. Dönem sonunda öğrencilerin afet
konteynerleri için önerdikleri sürdürülebilirlik özellikleri sunulmuştur.