Ömer Kavur'un "Gizli Yüz" Filminde ArayışTeması


Creative Commons License

Sivas Gülçur A., Oruç C.

II. İletişim Bilimi ve İnternet Enstitüsü Lisansüstü Öğrenciler Araştırma Kongresi, İstanbul, Türkiye, 20 - 21 Ocak 2023, ss.30-39

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: İstanbul
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.30-39
  • İstanbul Ticaret Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Ömer Kavur, Türk sinemasında 1970’li yıllardan itibaren yer almış, kendine özgü üsluba sahip bir yönetmendir. Filmografisi genel bakışla ele alındığında, sinemasına özgü tekrar eden temalar ve stilistik özellikler mevcuttur. Bu nedenle Kavur, Türk sineması literatüründe auteur olarak değerlendirilmiştir. Kavur’un filmlerinde yarattığı kahramanların başta görünür bir amaç peşinde başlayan dışsal yolculuklarının süreç içerisinde giderek içsel bir yolculuğa, bir farkındalığa dönüşmesi onun sinemasındaki tematik ortaklığa işaret etmektedir. Yönetmen, ilk dönem çalışmalarında kahramanın arayışını fiziksel bir amacın ardında örtük olarak aktarırken, sonrasında filmografisinde “Anayurt Oteli” (1987) ile başlayan kırılma ile birlikte bu arayışı, fiziksel bir amacın ardında saklı tutmadan, doğrudan içsel bir yolculuğun temsiliyle sunmuştur. Yönetmenin filmografisindeki bu eğilim arayış temasını beraberinde taşımaktadır. Söz konusu içsel yolculuğun getirdiği farkındalığın arayış teması ile birleşerek yönetmenin “Gizli Yüz” (1991) filmindeki başat karakterlerde nasıl ilerlediği bu çalışmanın temel sorunsalını oluşturmaktadır. Bu çalışmanın amacı, Ömer Kavur’un “Gizli Yüz” filmini yönetmenin filmografisindeki tematik ortaklık bağlamında değerlendirmektir. Bu bağlamda Kavur’un filmlerindeki ortak arayış teması auteur yaklaşım ışığında aktarıldıktan sonra “Gizli Yüz” filminin karakterleri söz konusu tema bağlamında değerlendirilecektir. Karakterlerin hikâye örgüsü süresince geçirdikleri dönüşüm ortaya konulacaktır.

Anahtar Kelimeler: Ömer Kavur, Auteur, Arayış Teması, “Gizli Yüz” Filmi.